Shalom - Reisverslag uit Tiberias, Israel van Linda Roos - WaarBenJij.nu Shalom - Reisverslag uit Tiberias, Israel van Linda Roos - WaarBenJij.nu

Shalom

Door: Linda

Blijf op de hoogte en volg Linda

25 Maart 2012 | Israel, Tiberias

Zo, even tijd voor een bericht aan het thuisfront. Vergeef me alvast de spelfouten, het toetsenbrd heeft vooral israelische tekens en 'onze letters' zijn wat weggevaagd. Daarbij moet ik erop rammen of mijn leven ervan afhangt.

De vlucht hiernaartoe was vooralsnog het meest indrukwekkende geloof ik.. Op schiphol staan ze me bij de incheckbalies naar israel al op te wachten met machinegeweren. Niet echt relaxed. Ik word apart genomen door een israelier en voel me acuut verdacht. 485 vragen die ik moet beantwoorden; waarom ik alleen reis (uhm, gewoon leuk..?), waarom ik pas vorige week heb geboekt (ik hou van spontane akties?), heb ik geen werk dat ik zomaar vakantie kan nemen? Waarom mijn paspoort pas 4 dagen nieuw is? (jaja, nog net op tijd ontdekt dat die verlopen was). Of ik de oude bij me heb (wat denk je zelf?), of ik iets kan laten zien waaruit blijkt dat ik IC-verpleegkundige ben in het UMC (laat ik mijn UMC-pasje nou net thuis gelaten hebben..?), wie heeft me naar schiphol gebracht en hoe heet ze..? Bij iedere vraag voel ik me meer verdacht. Mijn rugtas gaat een andere route dan die van alle andere passagiers. Iemand brengt me naar de paspoortcontrole. Dan bij de gate aangekomen nog de handbagage controle. Weer word ik eruit gepikt. Ik moet meekomen, een trap af naar een soort kelder. Daar word ik in een soort isoleercel gezet met alleen een stoel. De tranen zitten inmiddels erg hoog! Ze brengen me mijn pyjamabroek (hee, die komt uit mijn rugtas?!). Of ik die aan wil trekken, mijn spijkerbroek moet mee voor controle. En of ik mijn BH ook even uit wil doen. Een knappe israelische loopt vervolgens mijn hele lichaam langs, niet geheel onprettig, ook al is het in een isoleer ;-). Die dame blijft vervolgens bij me. Ook als ik moet plassen gaat ze mee naar de wc en wacht binnen op me. Het moet niet gekker worden?! Ze wacht naast me bij de gate, tussen alle andere passagiers. Niemand heeft zo'n persoonlijke escort behalve ik. Als de slurf van het vliegtuis open gaat brengt ze me tot aan de ingang van het vliegtuig. Ik zit dan ook als 1e in het vliegtuig, ze laat me flabbergasted achter.
Maar de reis kan beginnen..Tel Aviv here I come!!
's nachts rond 4uur kom ik aan bij guesthouse Momo's. Een rookhol, met alleen mannen zo te zien. Krijg gelijk de bijnaam miss Beauty die ik niet meer kwijt ben geraakt daar. Een soort van goedmaker van de bizarre start.

In Tel Aviv is Old Jaffa, een klein plaatsje onder Tel Aviv, toch wel het leukst. Via het strand van tel aviv loop je er zo heen. Heerlijk rondslenteren daar. Vooral de Fleamarket is gaaf. Veel troep, antiek en mooie hebbedingetjes. Mijn blonde krullen wekken enorm veel verbazing, verwondering en huwelijksaanzoeken ;-). Helaas alleen van de mannen.
Op de Fleamarket trekt een Israeliet me mee zijn winkeltje in. Ik heb echt een edelsteen aan een ketting nodig, en of ik ze wil bekijken. Tuurlijk. Uiteindelijk val ik voor de edelsteen Turkoois, die heb ik dan ook vast NU nodig voor zijn werking. En ja hoor...hij zegt dat je er goed van gaat slapen! Meenemen dan!! Hij vraagt waarom ik slecht slaap. Je slaapt alleen slecht als je piekert. En wat heb ik te piekeren als ik ZO mooi ben; lang, gespierd, blond, blauwe ogen.. Nee, dan is er inderdaad niks meer om over te piekeren. Voldaan, gelukkig en met de ketting om slenter ik weer verder over de markt.
Een prachtige zonsondergang op het strand van Tel Aviv. Daar ontmoet ik Slomi, een israeliet die over heel de wereld heeft gereisd. Een wijze man. Hij vraagt me of ik de volgende dag zin heb om mee te gaan, hij wil me een klooster laten zien zo'n half uur rijden van Tel Aviv. Hij voelt oke, dus: leuk!

Slomi staat keurig op de afgesproken tijd op me te wachten de volgende dag. Hij heeft een dag vrij van zijn werk, het is Shabbat. Hij is directeur van een groot zwemcomplex.
Het klooster is prachtig. Als wij er aan komen begint er net een eucharistieviering.
Slomi is die ochtend al vroeg opgestaan om te koken, en hij heeft een geweldige lunch meegenomen, inclusief toetjes. Mijn vastenperiode is dan ook per vandaag gestopt. Onder de olijfbomen in prachtige natuur eten we al dat lekkers op. De wijsheid die hij me meegeeft: alles veel langzamer doen in het leven. Langzamer lopen, rijden, praten, etc, zodat gedachten als vanzelf rustiger worden. Alleen ZO jammer...dat hij vervolgens enorme aanstalten maakt me daar op die verlaten (maar prachtige!) plek te versieren (terwijl hij weet dat ik op vrouwen val). Een domper..waarom gaat dit altijd (nouja, vaak) zo bij mannen?! Waarom niet dit ook beheersen als je de rest ook zo goed kan beheersen..? Ik kom goed en veilig weer thuis, gelukkig, hij zet me netjes (en wellicht teleurgesteld) weer af. Ik neem het goede mee van de dag en laat de domper achter me!

Dezelfde avond is er een lesbisch feest in de stad. Michal, een israelische DJ die ik heb leren kennen op een feest in Utrecht, draait op dit feest. Heel toevallig allemaal dat ik hier nu net ben, en superleuk dus. Toch..ik ben niet fan van de israelische vrouwen. Ze zijn ontoegankelijk/ arrogant en hard, wellicht ook door een stuk cultuur en verleden. Ze lijken allemaal op elkaar; lopen allemaal rond met in hun handen hun telefoon en biertje en hetzelfde soort pakje sigaretten in hun kontzak. Echt iedereen rookt op het feest! Ik rook mee voor 10, gatver zeg. Wel heerlijk gedanst, Michal draait goed. De vrouwen houden me nauwlettend in de gaten merk ik. Tja, ik steek ook wat uit qua lengte en haarkleur..
Verrookt, met prikkende ogen en schorre stem kom ik weer bij Momo's aan. Nee, van de vrouwen moet ik de gezelligheid niet hebben in Israel. De mannen zijn daarentegen superaardig voor me, maar willen steeds meer. Lastig reizen zo ;-). Toch vermaak ik me goed en voel ik me vooral veilig.

Vanochtend met de bus vanuit Tel Aviv naar Tiberias vertrokken. Ik zat met alleen maar militairen en net zoveel machinegeweren in de bus. Tja, is dat dan juist veilig, of juist niet..? Ik moet erg wennen aan al die militairen hier. En het begint te wennen gelukkig.
Ik kijk vanuit mijn kamer uit op het meer van Galilea, prachtig! Hier blijf ik een paar dagen. Morgen is het plan het hele meer rond te fietsen, zo'n tocht van 6uur. Het is er prachtig (voorjaars)weer voor, niet te heet en alles prachtig groen.
Wordt vervolgd dus..!!
Hoop dat bij jullie alles goed is?

Veel liefs vanuit Israel!
Linda.

• 25 Maart 2012 - 17:41

Tejo:

Ik ben alleen naar Israël geweest in 1980, met rugzak. Ik kan je wel wat slaapadressen aandoen: zo moet je in Nazareth in een nonnenklooster met ondergrondse grotten zijn waar ZE gewoond hebben. Toen: schone lakens en prima bedden.
    Die geweren en soldaten waren er toen ook al overal, en paniek als ergens een tas apart stond = bom. Ga je ook snorkelen bij die riffen in het uiterst Z.O. bij Eilat? Pas na afloop hoorde ik hoe eng dat is met beesten. En naar de Sinai? Daar kan je dat oude klooster in en de zonsopgang bovenop de berg...
    Ook even naar Kafarnaum: mooie ruïne van de synagoge waar Jezus sprak.
    Niet zwemmen in de Middellandse zee: ik kwam er vol toiletpapier uit.
    Ben benieuwd naar je vervolg.

• 25 Maart 2012 - 19:20

Char:

M en ik vrezen dat we na die valse start al afgehaakt waren...tjemig wat een ellendig begin zeg! En hoe stoer dat je doorgezet hebt en gewoon gegaan bent. Trots op je!

Wij vandaag ook genoten van de lente. Niet op de fiets, maar gewoon op een kleedje, in het park.

X Charlotte

• 26 Maart 2012 - 16:00

Paula:

Bereid je maar alvast voor op een soortgelijke terugreis! 2 uur van te voren in checken is veeeeeel te kort: compleet verhoor of je een misdadiger bent. Ze gaan je journal doorlezen en je moet van A tot Z vertellen met wie je waar geweest bent... Keep it simple :) Geniet tussendoor van je verblijf! Lfs. Paula

• 27 Maart 2012 - 18:54

Miriam:

Voor een beetje avontuur moet je wat overhebben....of je nu gaat kanoen in Portugal of een tochtje naar een klooster dat maakt dus niet zoveel uit, haha.
    Geniet, klinkt heerlijk. Geen tegeltjes meenemen hoor! mag je niet meer naar huis.
    X

• 30 Maart 2012 - 09:30

Mathilde:

Lin!

Wat een verhaal! En wat bijzonder in dat land te zijn, zo vlak voor de pasen.
    Denk aan je
    Mathilde