weer een nieuwe plek - Reisverslag uit Vangviang, Laos van Linda Roos - WaarBenJij.nu weer een nieuwe plek - Reisverslag uit Vangviang, Laos van Linda Roos - WaarBenJij.nu

weer een nieuwe plek

Door: Linda

Blijf op de hoogte en volg Linda

10 November 2009 | Laos, Vangviang

Lieve allemaal,

weer even een berichtje uit het erg hete Laos. Vandaag vertrokken uit Luang Prabang, en na een prachtige busrit van 5 uur aangekomen in Vang Vieng.
En tja....wat zal ik schrijven over de afgelopen dagen bij de waterval en tussen een enorme verscheidenheid aan vlinders...ik ben mezelf behoorlijk tegengekomen... Ik besefte ineens dat ik eigenlijk niet een echte backpacker ben; het feit dat ik van boven naar onder in Laos moet reizen geeft me onrust. Hoe lang blijf ik waar, steeds weer die tas inpakken en weer met de bus, steeds weer een andere slaapkamer. Zo flexibel ben ik eigenlijk niet..! Daarbij, ik slaap echt enorm slecht. Dat was thuis al, en nu nog steeds. Na 15 jaar onregelmatigheid lijkt het of m'n lijf daar acuut niet meer aan mee wil werken.
En als klap op de vuurpijl; ik heb een boek meegenomen waarvan ik niet snap dat er niemand is geweest die heeft gezegd dat ik dat boek NIET mee moet nemen, omdat het voor een vakantie (en voor een gevoelige donder als ik) veel te heftig is. 'Haar naam was Sara'(zo heet het toch?), mijn hemel, wat heb ik daar om moeten huilen, ZO aangrijpend. Gelukkig is het nu uit!! Weg met dat boek!! (wel een aanrader trouwens, maar koop er flink wat tissues bij..)
Ik heb m'n steentje bijgedragen aan de hoeveelheid water van de watervallen ;-).

Bij aankomst in het guesthouse bij de watervallen werd ik door de dame van het guesthouse gelijk meegesleept naar een ceremonie in het dorp. Iemand uit het dorp is ziek, en dan gaan ze allemaal bij elkaar zitten, bier drinken en eten, om de geesten goed te stemmen. Dus zo zit ik 's middags om 12uur aan het bier en wordt er een grote lunch bereid die ik niet mag weigeren. Het ziet er ook goed uit, al zit er vlees in. Ik vraag of het happy cows zijn geweest, dat ik het dan wel wil eten en de dame van het guesthouse komt niet meer bij. Het hele dorp moet vervolgens weten dat ik eigenlijk vegetarier ben maar wel vlees wil eten als het happy cows zijn geweest ;-).
Had ik niet moeten doen...de happy cows hebben al m'n ingewanden flink overstuur en unhappy gemaakt (in combinatie wellicht met maar de nacht ervoor slechts 1 uurtje slapen..). Ook nog diarree, het maakt de ellende kompleet. Voel me alleen en wil eigenlijk het liefst naar huis. Gelukkig zijn ze in het guesthouse erg aardig voor me, Joeilli uit Chang Hai is er ook nog (al lult die aan 1 stuk door, ook vermoeiend ;-)) en voelt de waterval als een prive zwembad.
Veel in m'n dagboek geschreven en vooral bedacht waar ik nu ECHT zin in heb en wat goeg voor me is.

Gister m'n laatste avond in Luang Prabang. Afscheid genomen van Nun na de chantingsessie, ik ga die knul missen!!
Samen met Joeilli gegeten en vanochtend op de bus. Ik zat naast Sabine uit Frankrijk, en we hadden echt leuke gesprekken. Het deed me goed van haar te horen dat zij het ook wat lastiger vindt om alleen te reizen in Laos, omdat hier vooral veel stelletjes zijn. Dat ook zij zich alleen heeft gevoeld. Het zijn hier in Laos meer korte kontakten (heb nog geen avond alleen gegeten, en spreek veel andere toeristen, dus echt alleen is het niet), maar niet de personen om langer achtereen mee op te trekken ofzo.

Maar goed, het heftige boek is uit, buik weer in orde en heb nu een geweldige kamer met uitzicht op de bergen en de Mekong, en hoop ZO dat dat slapen beter zal gaan. Dan gaat uiteindelijk alles beter en kan ik meer hebben. Dus...als iemand de gouden tip heeft voor minimaal 8 uur achtereen slapen, zeg het!! ;-).
Ga zo eten en dan voor het slapen gaan een massage nemen bij de buurman van het guesthouse waar ik nu zit. Is vast een zilveren tip!! ;-).

Ik geniet van de reakties van jullie, leukleukleuk!!

Veel liefs, Linda.

  • 10 November 2009 - 12:08

    Anouk:

    Een tip heb ik niet, maar ik wil wel een wedstrijd met je aangaan...wie het langst niet of nauwelijks slaapt heeft gewonnen. Reverse psychology haha...je mag niet slapen, dus doe je het!! Zou het werken??

    xx

  • 10 November 2009 - 12:13

    Suus:

    Tja ik heb het boek ook, erg mooi!!!! ik had wat minder tissues nodig;-) Grappig dat je er achter komt steeds minder een backpacker te zijn, ik herken het gevoel.... Volgend jaar ga ik in een resort zitten, hahaha! Zin???? Tips om 8 uur te slapen kan ik je helaas niet geven, maar hoop dat het snel gaat lukken....
    Liefs

  • 10 November 2009 - 12:16

    Nancy:

    hey Linda!
    wat leuk dat ik weer in je mailinglist zit!
    het is alweer even geleden dat we contact hebben gehad... hoe bevalt het zelfstandig ondernemerschap je??
    hopelijk goed.
    wat herkenbaar wat je schrijft over backpacken en het boek... ik ben vorige week naar italie en albanie geweest, voor een strafzaak, maar vijf dagen, maar elke dag onderweg, elke nacht een ander hotel, zoooo onrustig.... en toen dacht ik: vroeger vond ik dit leuk, en genoot ik daarvan, IK WORD OUD... argh... en ook ik had haar naam is sarah bij mij. Ik heb het in twee avonden en nachten uitgelezen, ik dacht ik het kan het maar beter doorlezen, dan heb ik daar maar twee dagen een rotgevoel over, wat een naar, maar ook mooi, heftig verhaal!
    afijn... ik had nog een ander boek mee (de eenzaamheid van de priemgetallen...).
    vermaak je nog daar!
    ps: madelijn en ik zijn in september getrouwd!

    liefs,
    nancy

  • 10 November 2009 - 18:31

    Charlotte:

    Lieverd, wat schrijf je weer mooi, puur en beeldend. Kun je daar niet gewoon je vak van maken? Van schrijven. Hoef je meteen de rest van de vakantie niet meer over je ware missie na te denken en kun je je vanaf nu iedere dag bezatten zodat je lam naar bed kan! Slapen zul je, maar of je de vreselijke katers (word je heeeel labiel van!!) daar voor over hebt????

    Een gouden tip...Tjemig...men zegt dat bananen helpen. Anderen varen weer wel bij een joint...

    haha, ik presenteer mezelf op deze site nu wel als iemand met een heel hoog seks, drugs en rock'n roll-gehalte. Misschien moet ik iedereen maar in die waan laten, dat imago vind ik eigenlijk wel stoer!

    Lekker contrast: jij loopt daar in Laos helemaal 'zen'te wezen terwijl je je met de ware levensvragen bezighoudt, ondertussen ben ik lekker blond bezig met mijn imago.... hoezo verlicht???

    Lieve Linda, ik vind het echt klote voor je dat je heimwee-gevoelens hebt. Herkenbaar ook trouwens. Moest die ene blauwe maandag als stewardes bij klm ook pijnlijk tot de conclusie komen dat ik blijkbaar niet zo flexibel ben als ik dacht te zijn. Ook ik gedij het best bij de drie RRR'en. Oh, oh, moet nu op mijn woorden passen, help met deze bekentenis natuurlijk mijn seks, drugs, rock 'n roll-imago al weer aardig om zeep...

    Tja, ondertussen ben jij nu natuurlijk nog steeds in strijd met jezelve om jezelf minder labiel te krijgen. Je zult echt sneller dan je denkt weer fijn bij ons zijn. Maarja, aan die woorden heb je ook niets. Blijf vooral van je af schrijven, want ik smul er van!

    Veel liefs,

    Charlotte

  • 10 November 2009 - 19:42

    Karin :

    Hoi Linda,
    Ik geniet geregeld van je fantastisch beschreven belevenissen en overpeinzingen. Wat dat betreft ben ik helemaal met Charlotte eens dat je talent voor schrijven hebt! Je kunt zo je eigen column krijgen volgens mij. Als ik hier, al snotterend van verkoudheid, lees over een heet Laos dan klinkt het opeens erg aantrekkelijk... Al lijken mij die gevoelens van heimwee en eenzaamheid minder toch wat minder.
    Ik heb massa's ideeën om je slaapproblemen op te lossen, maar helaas is daar geen instant oplossing bij en om te voorkomen dat ik de psycholoog uit ga hangen laat ik het hier maar bij.
    Liefs Ka

  • 10 November 2009 - 21:27

    Jenny:

    Lieve Linda,

    Je hebt vast goed geslapen na de massage. Ik had je EFT moeten leren. het helpt Marijn heel goed bij het niet kunnen slapen. Ik hou het kort, want ik ben aan het werk, maar ik vind je verhalen prachtig (ook al zijn de belevenissen niet altijd leuk). Je zou ze moeten bundelen...
    Kus, Jenny

  • 11 November 2009 - 14:08

    Dokter Bibber:

    Geachte mevrouw Roos,

    Ik heb uw beeldend verslag gelezen waarvoor mijn dank.

    In samenhang met de andere informatie die u verstrekte, heb ik uw problematiek als volgt verwoord: Ik wil slapen!

    De precieze oorzaak van slaapproblemen achterhalen is niet evident. Het antwoord op volgende vragen, kan een aanwijzing geven:

    Bent u ouder dan 55? Vanaf deze leeftijd neemt de hoeveelheid slaap af en verandert ook de opbouw van de slaapfases, een gevolg van het feit dat de melatonineproductie afneemt. De slaapkwaliteit vermindert, waardoor men sneller wakker wordt.
    Wat drinkt u overdag en voor u gaat slapen? Thee, koffie, cola en andere opwekkende dranken remmen de slaap. Te veel alcohol verstoort dan weer de slaap: u valt wel sneller in slaap, maar slaapt minder diep en wordt vroeger wakker.
    Hoe laat en wat eet u 's avonds? Zware maaltijden, kort voor het slapengaan, bevorderen de slaap niet, integendeel.
    Hebt u last van een rusteloos gevoel in de benen? Het zogeheten 'restless legs'-syndroom, dat een onaangenaam, prikkelend gevoel in de benen geeft, waardoor het moeilijk is stil te blijven liggen, maakt sommige mensen 's nachts wakker. De klachten nemen toe in rust en verminderen door beweging.
    Last u een moment van rust in tussen uw activiteiten overdag en het moment van slapengaan? Slaagt u erin 's avonds te ontspannen en eventuele zorgen opzij te zetten?
    Hebt u zorgen? Slapeloosheid kan zeker te maken hebben met angst, depressie,...
    Zijn uw handen en voeten ijskoud bij het slapengaan?
    Heeft u pijn of een (ernstige) ziekte die uw slaap kan verstoren?
    Moet u ’s nachts twee keer of meer opstaan om naar het toilet te gaan?

    Slaapt u in een omgeving die 'slaapvriendelijk' is? Lawaai van buiten af, te veel licht in de kamer, een reisgenoot die u wakker houdt omdat hij of zij snurkt of teveel beweegt,... komen de slaap niet ten goede.
    Hebt u op LAOS een job met variabele werktijden: ploegendienst, wachtdienst,... kunnen uw natuurlijke slaapcyclus verstoren. Volgt u uw biologisch ritme? Ga elke dag op ongeveer hetzelfde tijdstip slapen en sta op een vast uur op. Slaap u ook voldoende uren?
    Krijgt u overdag genoeg daglicht? Voldoende daglicht, vooral 's morgens, is van essentieel belang om overdag fris en monter te zijn.

    Ik vertrouw erop dat uw op bovenstaande vragen u mogelijk tot een oplossing van uw slaapprobleem kunnen leiden. Mocht u dat niet lukken, probeer er dan het beste van te maken in LAOS en zie ik u gaarne het einde van de maand thuis op mijn praktijk .

    Hartelijke groet,

    Dokter Bibber

  • 12 November 2009 - 07:47

    Janneke Vlieg:

    Agoeije vrouw Linda,

    Het duurt even in het hoge noorden om de mail open te krijgen, maar vandaag is het dan gelukt. Heerlijk om je reisverhalen te lezen. Vooral het gestoei met jezelf, alleen op reis, ik kan er over mee praten. Het mooie is dat je de confrontatie aangaat en ondergaat, en je reis dus in al zijn facetten mee krijgt. Geen doorsnee reis dus. Mijn dieptepunten tijdens mijn Camino vorig jaar, bleken achteraf hoogte punten. Helaas moest ik er eerst weer thuis voor zijn omdat inzicht te krijgen. Hé ik wens je nog heel veel reisplezier. Liefs Janneke (út it hogen noorden).

  • 12 November 2009 - 09:39

    Heit:

    Je geniet schijnbaar wel, ondanks de slaapproblemen.
    Gelukkig is het weer in Laos daarentegen beter dan in Friesland (Nederland).
    Het regent hier bijna de hele dag en ik moet Roy na elke wandeling danook helemaal droog wrijven.
    De adviezen van dokter Bibber kan ik niet helemaal volgen. Doe maar gewoon, denk niet teveel na, en volg je hart.
    Misschien kun je schaapjes o.i.d. tellen voor het slapen gaan.
    Slaap met je benen een 10cm omhoog door er een deken of iets dergelijks onder te leggen. Dan heb je een betere bloed doorstroming en je zult zien dat je beter en langer slaapt. (grapje).

    Veel liefs, Heit

  • 12 November 2009 - 14:06

    Linda:

    Van wie is in godsnaam de reaktie van dokter Bibber....?
    ;-)

  • 12 November 2009 - 16:28

    Heit:

    Op de reactie van dokter Bibber zou ik me niet te druk maken.
    Dit is gewoon een onzin verhaal. Iemand die jou niet kent merk ik aan zijn/haar tekst. Niet op reageren: dit is iemand die gewoon gegoocheld heeft en dacht: laat me wat leuks opschrijven. (het bericht raakt kant nog wal)
    Doe maar wat ik gezegd heb: "de benen omhoog"
    Neem desnoods nog een borrel voor het slapen gaan. Doorgaan wat je zelf wilt en laat je vakantie niet verpesten door deze lullige dokter bibber verhalen.

    Heit


  • 12 November 2009 - 19:40

    Tante Ykje:

    Linda ik hoop toch dat je nu echt kunt gaan genieten,
    de slaapproblemen onderhand wat voorbij zijn.Het kan je behoorlijk in de macht hebben dat weet ik uit ervaring.We zien al weer uit naar je volgend bericht,wat schrijf je leuk.
    Ik heb je beloofd niet
    weer zo oude tante achtig te schrijven over op jezelf passen,maar voor deze ene keer; kun je ook eens een dag extra op een mooie plaats blijven en wat vrolijker literatuur
    lezen? H.Gr. Sj.en Y.

  • 12 November 2009 - 19:48

    Lisa Esther:

    Hoi Linda

    Nu dan het vierde berichtje.
    Op de een of andere manier lukt het niet een bericht te plaatsen probeer het nog een keer.

    Hopelijk heb je nu ondertussen wat beter geslapen?
    Zou het ook wat zijn om eens wat langer op een vaste mooie plaats te blijven en niet steeds te trekken? Met een fijn ontspannend boek en zo´n lief monnikje in de buurt.
    Hier hebben we vreselijk slecht weer hoewel het bij jou nu vast wel heel erg warm is.

    Heel veel liefs en een dikke kus.

    Lisa Esther

  • 14 November 2009 - 10:04

    Mathilde:

    Lieve schat!
    Tip: Blijf op een plek
    niet reizen en genieten!
    Warme groet, ook van Carola!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Laos, Vangviang

Laos 2009

Recente Reisverslagen:

29 November 2009

weer thuis..!!

26 November 2009

Sabai Dee

22 November 2009

4000 eilanden

18 November 2009

de helft voorbij..

15 November 2009

een kleine upate
Linda

Actief sinds 20 Juni 2008
Verslag gelezen: 208
Totaal aantal bezoekers 60246

Voorgaande reizen:

22 Maart 2012 - 11 April 2012

Israel!

02 November 2009 - 29 November 2009

Laos 2009

01 Juli 2008 - 29 Juli 2008

India 2008

10 Februari 1972 - 30 November -0001

Levensreis van Linda

Landen bezocht: