Het gaat goed! - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Linda Roos - WaarBenJij.nu Het gaat goed! - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Linda Roos - WaarBenJij.nu

Het gaat goed!

Door: Linda

Blijf op de hoogte en volg Linda

06 November 2009 | Laos, Luang Prabang

Lieve allemaal,

weer even een berichtje. Het gaat hier goed! Al moest ik er de afgelopen ook echt inkomen, het alleen reizen. De jatleg, de stress van de afgelopen tijd thuis, het kost me echt moeite wat tot rust te komen. Dan alle keuzes hier...ik begrijp nu waarom alle keuzen die we hebben in ons leven ook zoveel onrust met zich meebrengt..
Kom net terug van de chanting en meditatie in het klooster (dit is iedere avond m'n rustpunt om half 6), en keek bijna met jalouzie naar die monniken...alleen een oranje gewaad (begreep ook ineens mijn keuze voor een oranje motor ;-)), allemaal zien ze er hetzelfde uit, de enige studie is het boeddhisme (en engels).
Heb een vriendje daar, Nun, een 16-jarig monnikje en ZO lief. Iedere avond na de chanting hebben we een gesprekje, en kijken ook iedere dag naar elkaar uit (hij ziet mij gelukkig iedere keer, want al die 50 monnikjes lijken precies gelijk..).

Gisterochtend om 6uur de straat op, om te zien hoe alle monniken in een lange rij achter elkaar over straat lopen met een buidel, veel bewoners van Luang Prabang zitten langs de kant van de weg en stoppen er eten in. Rijst, bananen, soms wat koekjes. Dat is hun ontbijt en lunch, daarna eten ze niks meer (ik moet er niet aan denken!).
Een Lao'se dame vraagt me of ik gaar wil helpen eten delen, LEUK! Ik met haar op het matje en in iedere buidel wat rijst en een banaan. Ik geniet er echt van. Tot alle mandjes met rijst en bananen uitgedeld zijn. Ik wil weer opstaan, maar dat is niet de bedoeling, of ik eerst even alles af wil rekenen wat ik uit heb gedeeld...! Ja hoor, sukkel die ik weer ben, ik ben er weer ingetuint, stomme toerist. Ik maar denken behulpzaam te zijn, maar niet iedere inwonder van Laos heeft het beste met je voor. Mijn les voor vandaag. Later die dag vroeg Nun me waarom ik 'met die foute mensen' eten aan het delen was, ze maken vieze rijst en hebben geen goede bedoelingen met de monniken.. ik het schaamrood op m'n kaken, een jongen van 16 die me even terecht wijst ;-).
Later die dag met en bootje over de Mekong naar de grotten (Pak Ou Caves), waar echt duizenden boeddha beelden zijn verzameld. Vooral de 2uur durende toch ernaar toe is super gaaf. Ik ontmoet Eeva uit Finland op de boot en we hebben het gezelig. We leggen met de boot ook nog aan bij en klein primitief dorp, Ban Xang Hai. Een mooie ochtend.

Vandaag dan dus die motorbike gehuurd. 'Wat stoer weer!' zullen jullie vast en zeker denken! Nou.. niks niet stoer hoor, een beetje sneu zelfs, want een motorbike is hier gewoon een ordinaire scooter..!!
Met een halve pot op m'n kop toch maar op weg, naar de Kuang Si watervallen. De rit ernaar toe is prachtig, onderweg stop ik bij verschillene echte Lao'tische (chaotische) dorpjes. Prachtig! Leemhutten, mensen die naar je blijven zwaaien, de meest grote koeien ooit die overal en nergens lopen, heerlijk die chaos (nou ja, voor hier dan, heb het thuis graag wat netter en schoner ;-))
Vlakbij de waterval ontdek ik en meer dan schitterend guesthouse, eigenlijk in the midle of nowhere, alleen het overweldigende geluid van de watervallen en de meest prachtige vlinders die ik ooit heb gezien. Ik ontmoet daar Joeilli weer (ze was er ook tijdens de tocht naar de grotten)die daar ook verblijft. Mijn hele planning gaat per nu om en ik vertrek morgenochtend daar naartoe, om er een paar dagen echt tot rust te komen. Alleen te luisteren naar de waterval, erin te zwemmen, en vooral veel te lezen (heb werkelijk en prachtig boek). En mezelf wellicht ook tegen te komen haha.

Hoe is het in het koude nederland? Leuk hoor, jullie berichtjes en mailtjes, het voelt of ik hier niet alleen ben (ook al voelt het soms natuurlijk wel eens even zo..).

Veel liefs,
Linda.


  • 06 November 2009 - 12:09

    Suus:

    hey stuk, klinkt geweldig allemaal.... ik kan je echt aanraden intens te genieten, nu pas een week thuis maar voelt al als weken, brrrrr!! zelf de kleur is weg (alsof jij dat erg vind;-)
    blij dat je kies niet meer opspeelt.ik kijk uit naar je volgende verhalen, nu jij lekker lezen en genieten van de waterval geluidjes....
    btw leuk he die pothelmpies, hahaha! zorg je wel voor leuke pics?
    heel veel liefs

    ps, de onderhandelingen zijn goed afgelopen.... dus per 1-2 een nieuwe job

  • 06 November 2009 - 12:31

    Anya:

    Blieuw skrieuwen, sa leuk om te lezen! hest ut goed dus? Gjin lest fan de kieze? In foto's wol ik graach sjen :)
    Dikke tut!

  • 06 November 2009 - 16:37

    Bernadette:

    Lieve Lin, wat komt er in zo korte tijd alweer naar je toe he??Kadootjes van het leven, zullen we maar zeggen....en je staat open voor wat er op je pad komt, en dat siert je! Geniet en dikke zoen van Bernadette (inmiddels is mijn vakantieweekje al bijna weer voorbij. Moest vandaag nog er aan denken dat we precies rond deze tijd in Barcelona rondstruinden, en genoten van een cava-wijn aan het strand!)Liefs!

  • 06 November 2009 - 21:29

    Pauline:

    Hi globetrotter, het klinkt heel enerverend allemaal. Ik zeg: jij verdient de bikkelprijs! Kun je Nun niet inpakken en meenemen? Wat een wijze jongeman, wat een pracht vent. Geniet van je boek en vind een paar dagen rust.
    Reis voorzichtig en ook ik wacht weer af op een volgend bericht!
    Kus van mij X

  • 07 November 2009 - 12:32

    Mathilde En Carola:

    Wat maak je veel mee Lin! In zo'n andere wereld! Geniet ervan en rust lekker uit.
    Dikke pakkerd

  • 07 November 2009 - 16:55

    Najat:

    Hey schatje,

    Wat leuk die verhalen….op deze manier verveel je ook nooit he! Had je nog een sms’je gestuurd maar die komen niet aan denken?. Maar ik had een vraag? Je raad het nooit?..moet je motor verzetten ivm verbouwing. Is er een mogelijkheid om de sleutel te kunnen krijgen? Had het al aan suus gevraagd en die zei misschien via je buren?. Uiteraard ga ik goed voor je motor zorgen.Hoor van je dikke kus.

  • 07 November 2009 - 18:25

    Tante Ykje:

    Meid wat ben ik trots op je en wat schrijf je leuk. We zien die monniken lopen en dan die watervallen en vlinders.Geniet ook van je rust en mensen die je ontmoet.Leafs Sj.en Y.


  • 08 November 2009 - 07:21

    Annette:

    Hee moppie!
    Wat leuk toch, jouw reisverhalen. Ik lees ze nu voor aan Nienke, en haar maakt het helemaal niks uit of je met de motor of de brommer bent, allemaal stoer! :-)
    Geniet van de rust!
    liefs

  • 08 November 2009 - 17:06

    Jeanette:

    Hoi Linda,
    Klink allemaal helemaal geweldig daar! Kan me ook goed voorstellen dat de stilte in jezelf eerst ver te zoeken is... maar dat gaat vast en zeker komen: ben erg benieuwd naar je ervaringen met de kloosters, monniken.... nou ja, eigenlijk ben overal benieuwd naar!!
    Je krijgt de groeten van ons Filo-clubje. Qua weer kan ik je blij maken: het is echt K*weer hier: hele week al in mijn regenpak gefietst! Alleen vandaag mooie herfstdag.
    Dan nu:.... je huiswerk voor deze week: nee niks vakantie dus!! haha!!
    Opdracht 1: merk op wanneer je kritiek hebt op iets of iemand. En wanneer je dit opmerkt probeer dit om te turnen in een vorm van prijzen/iets positiefs van maken (valt mij niet mee moet zeggen)
    Opdracht 2: Behandel de gebeurtenissen van het leven "stap voor stap". Het Indiaas of Sanskriet hiervoor = "padam-padam" En geef steeds aan dat ene wat je op dat moment doet, je volledige aandacht. En de derde opdracht is dezelfde als altijd: oefening.

    he Lindaatje: geniet je helemaal suf en rust ook goed uit. Hou ons op de hoogte en pas goed op jezelf! Liefs en knuffel Jeanette

  • 08 November 2009 - 22:23

    Sietske:

    lieve Linda,

    Heerlijk je verhalen te lezen. En die waterval mmm! Geniet lieverd! (Ben enorm druk dus laat het even hierbij nu!)

    liefs en metta,

    sietske

  • 09 November 2009 - 12:35

    José Van Gool:

    Ha Linda, wat leuk om je verhalen te lezen. Weer echt een Linda reis he? Je komt vast als een ander mens terug, en hopelijk snel bij ons,op 3, dan kunnen we je weer een beetje van alles afleren. Heb plezier en vreugd, liefs José

  • 09 November 2009 - 15:51

    Bea Roos:

    Hoi Linda,

    Van Mem en Tante Ykje de link naar je vakantiesite gekregen. Na het lezen moet ik je een mailtje sturen. Wat een geweldige indrukken, en je schrijft het alsof ik er bij ben. Ik herken de overdosis tempels wel. Lekker dat je nu alleen even de watervallen en een boek kunt pakken, dan ben je straks helemaal klaar voor de vele indrukken die je ongetwijfeld de komende weken nog tegen komt.

    Veel genieten en groetnis Bea

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Laos, Luang Prabang

Laos 2009

Recente Reisverslagen:

29 November 2009

weer thuis..!!

26 November 2009

Sabai Dee

22 November 2009

4000 eilanden

18 November 2009

de helft voorbij..

15 November 2009

een kleine upate
Linda

Actief sinds 20 Juni 2008
Verslag gelezen: 174
Totaal aantal bezoekers 60209

Voorgaande reizen:

22 Maart 2012 - 11 April 2012

Israel!

02 November 2009 - 29 November 2009

Laos 2009

01 Juli 2008 - 29 Juli 2008

India 2008

10 Februari 1972 - 30 November -0001

Levensreis van Linda

Landen bezocht: