Sabai Dee - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Linda Roos - WaarBenJij.nu Sabai Dee - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Linda Roos - WaarBenJij.nu

Sabai Dee

Door: Linda

Blijf op de hoogte en volg Linda

26 November 2009 | Laos, Vientiane

Lieve allemaal,

daar ben ik weer, het zal een van m'n laatste verslagen worden vrees ik..
Mochten jullie denken dat ik de afgelopen dagen alleen maar met m'n boek in de hangmat heb gehangen.. niet dus. Ik heb zo ongeveer alle 4000 eilanden gezien. Nee, dat is overdreven ;-).
Ik ben begonnen op Don Khon. Een goed guesthouse gevonden dacht ik, hangmat op de veranda, uitzicht op de Mekong, perfect. TOT ik het 'buurhuisje' ontdekte, een echt Lao huisje, waar rond 18uur ineens zo'n 20 hanen naast elkaar op de veranda zaten, van plan om te ruste te gaan.. NEE!! Ik had overdag al wel heel veel hanen gehoord, maar dit sloeg toch alles, dat ze net naast mij op stok zouden gaan, en dan ook nog zo vroeg..! Dat betekende wat voor de komende nacht! En ja hoor, rond 1uur in de nacht begon de ellende, de hanen werden wakker. Vanaf toen alleen maar gekukelekuu. Potverdorie zeg, ik kan die klote besten echt niet meer horen! Denk ik op een rustig eiland te zitten, weer die herrie..! (Mocht ik weer een keer een potentiele partner tegenkomen, dan is de 1e vraag aan haar 'heb je een haan?', en de 2e 'hebben je buren een haan?'. Zo nee, dan kunnen we iets beginnen samen ;-)).
Goed, ik rond half 6 in de morgen m'n tas weer ingepakt (voor de 10 duizendste keer deze reis) en daar liep ik over straat, op zoek naar een nieuw (rustig ) onderkomen. Het was op dit tijdstip zelfs druk buiten, iedereen was al in de weer! Ik moest er gewoon om lachen, wat een belachelijke situatie, ik zo vroeg op pad met m'n hele hebben en houden.

Maar goed, ik zag al gauw (hoorde eigenlijk) dat dit eiland echt overal hanen had, dus ik de brug over, de verbinding met Don Det. Dit schijnt een party-eiland te zijn (een soort Vang Vieng), vooral het noorden, dus ik begeef me op glad ijs door me hierheen te verplaatsen..
In het zuiden (verweg van het gefeest hoop ik) vind ik een geweldig bungalowtje op poten, weer aan de Mekong. Het ziet er rustig uit en m'n aartsvijanden (de hanen)zijn nergens te bekennen hier.
Ik gooi m'n spullen naar binnen en ga vervolgens op m'n gehuurde fiets op pad. Het schijnt prachtig fietsen te zijn over Don Khon en Don Det en dat is ook inderdaad zo. Vooral op Don Khon is veel ongerepte natuur, en van die kleine typische Lao-dorpjes. Iedereen zwaait hier ook steeds naar me, vooral de kinderen. Willen in het voorbijgaan ook mijn hand aanraken, echt zo schattig. De hele dag is het Sabai Dee (goedendag). Ik heb het nog niet eerder genboemd, maar de mensen zijn hier ECHT heel aardig. Onderweg haken er steeds meer toeristen bij me aan, omdat ze de weg niet echt weten. Of IK die weet (ik weet eigenlijk vooral waar de hanen wonen), maar ik doe gewoon alsof ;-)
Don Det is inderdaad meer een feest-eiland, met veel jongeren (inclusief dreadlocks), veel bars en restaurants en bungalows op poten aan de Mekong. Maar ik zit ver buiten deze drukte.
Omdat ik zo vroeg ben begonnen met fietsen, ben ik al vroeg in de middag terug en klaar met alle aktiviteiten. Het is tijd voor de hangmat!!!
Ik groet m'n 2 buurmeisjes die ook languit in die dingen hangen en ik nestel me ook heerlijk met boek en thee (die dompelaar is echt super Suus!).
Tot ineens die enorme wietgeur me tegemoet komt...van die 2 buurmeisjes! Nee he, eerst hanen en nu 2 buurmeisjes die de ene joint na de andere opsteken! Ik word er misselijk van... de rust is me niet gegund hier geloof ik (nu hoor ik gelukkig veel andere reizigers ook over het probleem van stilte en rust, wat moeilijk te vinden is hier in Laos, zou anders nog aan mezelf gaan twijfelen).
Goed, ik de volgende ochtend weer met rugtas en al op pad. Het is echt grappig aan het worden he?! ;-).
Met de boot naar het 3e eiland, ze zeggen me op te pikken om half 8 in de ochtend. Half 8 zit ik strak klaar, maar geen boot.. Gelukkig heb ik een lao-simkaart en ik bellen naar het kantoor waar die boot blijft. Ik wil niet nog een dag in die wietlucht hangen!! Het wordt 8uur, nog geen boot. Uiteindelijk blijkt dat ik de verkeerde naam heb opgegeven van het guesthouse (ik zit in een hele andere als dat ik dacht ;-)). Maar uiteindelijk vinden ze me en maak ik niet echt de blitz bij alle andere mensen in de boot die door mij een half uur vertraagt zijn..

Op naar Don Khong, het grootste eiland. Volgens de Lonely Planet niet echt heel uitdagend.. ik ga het zien.
En echt, ik heb er een geweldige 2 dagen gehad, dit was mijn eiland. Ik ga de Lonely Planet herschrijven denk ik.
Helaas heb ik hier dus maar 2 nachten kunnen blijven, omdat ik morgen van Pakse naar Bangkok vlieg.
Ik heb het er vooral erg leuk gehad omdat ik er de 1e avond ineens met 4 mannen aan tafel zat te eten, waarvan 2 echt enorme homo's ;-), maar ZO grappig!! Willy uit Zwitserland is 61, Jean uit Frankrijk 35, en jeetje, ik heb me echt een rotje gelachen met ze. Wat is humor toch belangrijk, en daarvoor heb je toch echt de interactie nodig met andere mensen.
Gisterochtend met de 4 mannen naar de local markt. Die begint om 6uur, en zonder iets met elkaar af te spreken staan we allemaal om half 6 buiten om erheen te gaan.
Brrr...die markten hier, ik kan er maar niet aan wennen. Alle dieren hier hebben een erg lange bijna-dood ervaring, om vervolgens alsnog dood te gaan. Eenden en kippen met de poten naan elkaar gebonden, maar nog net niet dood, voor de kikkers hetzelfde verhaal (ook voor de hanen, maar dat vind ik nu even niet zo erg ;-)), vissen op het droge, snakkend naar lucht.. bah!
Happy animals hier zolang ze lekker vrij rond kunnen lopen, maar absoluut geen happy end!
Daarna met Willy en Jean fietsen gehuurd (Willy noemt ons het rainbowtrio ;-)), we gaan het eiland rond, zo'n 35 km. Dwars door woud, kleine dorpjes, mais- en rijstvelden, buffalo's en geiten ontwijkend, 1000x Sabai Dee roepend, zwaaiend naar alle kinderen die driftig naar ons zwaaien, een noodlesoep in the middle of nowhere, een siesta op een vlonder met dak boven de Mekong, het is echt genieten! En de gesprekken met de mannen, het is zo lachen ;-). Willy is net met pensioen, maar heeft filosofie gegeven op de hoge school in Zwitserlaqnd. Dat levert natuurlijk ook interessante gespreksstof op.
We hebben een geweldige dag.
Vanochtend nog met ze ontbeten, en nu zit ik dus weer in Pakse.
Ga me zo nog een keer lekker laten verwennen door een heerlijke massage.
Morgen dus naar Bangkok.
oja, en nog slecht nieuws ook...ER ZIJN HIER NERGENS SOUVENIERS TE KOOP..!!
In Luang Prabang (waar ik ben begonnen) stikte het van de souveniersmarkten, maar ik wilde m'n tas niet gelijk volstouwen en dacht dat er nog heel veel van die markten zouden komen....niet dus. Alleen T-shirtjes met BeerLao, tja..wie kan ik daar nu blij mee maken?!
Jammer jammer..geen souveniers uit Laos..!

Ik verheug me weer op thuis ondertussen, m'n bed vooral en de stilte ;-)
Tot gauw allemaal,

veel liefs uit Laos!!



  • 26 November 2009 - 09:44

    Anouk:

    KUKELEKUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUU :-)
    Geniet nog van je laatste dagen vakantie mop!! En alvast een hele goeie reis terug naar Nederland. Bereid je maar vast voor op kou en regen en kou en wind en kou en kou en kou...dussss

    xx

  • 26 November 2009 - 09:45

    Mirjam:

    hhahahaha vind je kipjes geen probleem ;-)
    Goeie reis meid en tot snel.
    Liefs!

  • 26 November 2009 - 09:56

    Sietske:

    lieve Linda,

    Hardop zitten lachen achter mijn laptop in het stille bos van Norg. Beetje kouder dan waar jij nu zit en helemaal niks te beleven, maar lieverd, toch echt langskomen als je terug bent! Een hangmat is wat ambitieus nu hier...maar het is stil en stil en vredig en verder niks..
    Alhoewel niks,..haha ,..ah vertel ik je als je terug bent. Geniet nog even van de zon en de warmte! benieuwd naar je foto's ook.

    Enjoy, liefs,

    Sietske


  • 26 November 2009 - 09:56

    Heit:

    Weer een geweldig verhaal.
    Wat maak je wat mee.
    Ik hoop dat je een goede thuisreis zult hebben.
    Tot gauw.

    Heit

  • 26 November 2009 - 10:38

    Pauline:

    Lieverd, heel veel succes met de terugkomst en tot gauw in het Hollandse. Wanneer landt je kist? Kan ik je misschien even opvangen op Schiphol?!
    Laat maar weten.
    Dikke kus van mij X

  • 26 November 2009 - 10:46

    Suus:

    hey lieverd fijn he die dompelaar! wat ook fijn is dat jij er bijna weer bent! geniet nog even.....
    liefs

  • 26 November 2009 - 15:59

    Geert:

    heerlijk verhaal weer linda.
    ga zo uit eten, denk dat ik een half haantje neem.
    geniet van het laatste rukje. ik zeg: deuren en gordijnen dicht en snurken maar.
    goeie reis!
    x grt

  • 26 November 2009 - 19:13

    Machteld:

    ha lieveLin,

    wat een mooie avonturen weer, maar mind your words: 2 enorme homo's MAAR zo grappig... ik ken alleen maar grappige homo's. Of zijn er reageerders die het hier niet mee eens zijn? Maken we er hier een fijn discussieforum van.
    Schat, ik zal zondag naar ieder vliegtuig kijken dat ik zien; SabaiDee Linda, zwaaizwaai.
    En een dikke kusknuffel natuurlijk.

  • 26 November 2009 - 20:16

    Eveline:

    hahahahaha
    Heerlijk verhaal inderdaad, wat kan ik verder toevoegen?
    IDEM IDEM
    Kus en tot gauw,
    Liefs en knuffel!

  • 26 November 2009 - 20:44

    Jeanette:

    Hey Linda, ik heb me lichtelijk rotgelachen om je verhalen. Misschien kan ik bij thuiskomst blijmaken met een lekker maaltijd met een gebraden haantje? Ondanks je vegetarisme?? Jammer dat je reis er al bijna opzit, maar ook erg gezellig om binnenkort weer met je te filosoferen! Nieuwe onderwerp: VRIJHEID!!!! heerlijk onderwerp en erg toepasselijk; ik ben namelijk ook weer volledig VRIJ!

  • 26 November 2009 - 20:45

    Jeanette:

    Ho: iets te snel op 'enter' gedrukt! Al was ik wel bijna klaar hoor. Maar ik wilde je nog fijne laatste dagen wensen. En een goeie reis!! Laat maar ff weten of je maandag al weer met me mee gaat?
    Liefs Jeanette

  • 26 November 2009 - 21:07

    Gea:

    Wat een heerlijke berichtjes weer de afgelopen weken! Ik heb er weer van genoten, prachtig om al die verhalen te lezen.

    Geniet nog heeeeel even......

  • 27 November 2009 - 08:21

    Christine:

    nergens souveniers te koop???? en jij durft terug te vliegen....?
    had me er zo op verheugd... zal het lezen missen... je moet een boek gaan schrijven...veilig thuis komen! liefs Chris(tine)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Laos, Vientiane

Laos 2009

Recente Reisverslagen:

29 November 2009

weer thuis..!!

26 November 2009

Sabai Dee

22 November 2009

4000 eilanden

18 November 2009

de helft voorbij..

15 November 2009

een kleine upate
Linda

Actief sinds 20 Juni 2008
Verslag gelezen: 153
Totaal aantal bezoekers 60177

Voorgaande reizen:

22 Maart 2012 - 11 April 2012

Israel!

02 November 2009 - 29 November 2009

Laos 2009

01 Juli 2008 - 29 Juli 2008

India 2008

10 Februari 1972 - 30 November -0001

Levensreis van Linda

Landen bezocht: